Tel Aviv University
Institute for the Study of Jewish
Press and Communications

No. 25, May 1999

CONTENTS

Head of the Institute:
Prof. Michael Keren

Founder of the Institute:
Shalom Rosenfeld

Editorial Board, QJesher:
Prof. Michael Keren

Prof. Nurit Geretz

Dr. Mordecai Naor

Editor, Qesher:
Pr. Mordecai Naor

Eaglish Section:
Judy Krausz

Hebrew Copy Editor:
Moshe Orr

Designer:
Amnon Katz

Hebrew Cover:

Gershom Schocken, editor
of Ha’aretz 1939.90.
Schocken was one of the
most influential journalists
in Israel. Painting by Orna
Milo, oil on canvas, 1993,

Typeseiting & Production:
Mofet-Rosemarine

Editorial and
Administrative Offices:
Institute for the Study of
Jewish Press and
Communications, Tel Aviv
University, Ramat Aviv
69978, Tel: (03) 6413404,
(03) 6408665.

Fax: (03) 6422318.

E-mails
ocarmen(@post.tau.ac.il
hitp://spinoza.tau.ac,il/heifins/j
press

English Abstracts of Hebrew Articles
50 Years of the Israeli Media / Michael Keren - 2e

The 50-Year-Old Rivalry between “Yediot Aharonot” and
“Ma’ariv” / Sam Lehman-Wilzig -3¢

In the Liberal Tradition: “Ha’aretz” / Avi Katzman - 4e

Requiem for What Once Was: Israel’s Politically Sponsored Press/ Yoram Peri - 5e
The Cruel Fate of Israeli Dailies / Yehiel Limor —7e

Israel’s Army Media / Mordecai Naor — 8¢

“Ha’olam Hazeh”: The Story of an Israeli Political Newspaper / Michael Keren - 9¢

Rightist Political Dailies in Israel: Ideology, Politics and the Failure of
Privatization/ Aryeh Naor —11¢

Local Newspapers in Israel: An Absence of Love /Roni Milo ~11e

The Arabic Press in Israel / Salem Jubran — 12¢

Israeli Broadcast Programming as a Reflection of Society / Tamar Liebes — 13¢
Israel’s TV Culture / Gabriel Weimann - 14e

Literary Supplements in the Israeli Daily Press / Nurit Govrin - 15e

“Chronicles: News of the Past” —The Biblical Past in a Contemporary Format /
Drora Baharal — 16e

The Women’s Press in Israel / Hannah Herzog - 17¢

Contributors to This Issue - 134

ADVISORY BOARD

Prof. Myron Aronoff, Rutgers University, U.S.A. / Prof. Israel Bartal, Hebrew
University of Jerusalem / Prof. Ella Belfer, Bar-Ilan University / Prof. Ruth Berman, Tel
Aviv University / Prof. Shlomo Biderman, Tel Aviv University / Prof. Akiva Cohen, Tel
Aviv University / Prof. Alan Dowty, Notre-Dame University, U.S.A. / Prof. Yaron
Ezrahi, Hebrew University of Jerusalem / Prof. Robert O. Freedman, Baltimore
Hebrew University, U.S.A. / Prof. Michal Friedman, Tel Aviv University / Prof.
Benjamin Harshav, Yale University, U.S.A. / Prof. Ze’ev Hirsch, Tel Aviv University
/ Prof. Elihu Katz, Hebrew University of Jerusalem / Prof. Joel Migdal, University of
Washington, U.S.A. / Prof. Aryeh Nadler, Tel Aviv University / Prof. Gershon Shafir,
University of California-San Diego, U.S.A. / Prof. Amos Shapira, Tel Aviv University /
Prof. Ya’akov Shavit, Tel Aviv University / Prof. Moshe Shoked, Tel Aviv University.

ie




English Abstracts of Hebrew Articles

50 YEARS OF THE ISRAELI MEDIA / Michael Keren

This issue of Qesher, its 25th, is devoted entirely to the mediain
Israel since the founding of the state. Tracing the vast changes
that have occurred in the Israeli media in recent years, many of
the articles point out that in spite of variety, Israel’s print and
electronic media do not portray a multi-cultural society whose
various sectors communicate with each other intelligently.
Rather, the media deal with events crafted by spokespersons or
by media presenters who freat topics shallowly and
unprofessionaly. The articles published here do not propose a
remedy to this development, but they put forward varied
perspectives that engender a systematic understanding of it.

Sam Lehman-Wilzig surveys the marketing competition
between the two most-read Israeli dailies, Yediot Aharonot and
Ma’ariv, as well as the issue of cross-ownership relevant to
both, with an emphasis on the damage involved, in his view, to
journalistic credibility. This problem is solvable, he believes,
by legislation that would convert the country’s Press Council to
a statutory body empowered to differentiate between
newspapers committed to freedom of the press and those that
are essentially economic enterprises.

Avi Katzman, reviewing the history of Ha arerz, portrays the
dissonance between the liberal goals of the editors and the
intetlectual despotism which he attributes to them, with an
emphasis on the paper’s struggle to eschew political
dependence.

Yoram Peri surveys the rise and fail of Israel’s socialist
sponsored press, discussing the range of roles that party
newspapers filled, and why the public eventually abandoned
this press.

Newspaper closures are also the subject of Yehiel Limor’s
article on the history of Israeli dailies. He points o the
emergence of alternative media, competition by large media
conglomerates, and a misreading of the consumer market as
main causes.

Mordecai Naor, analyzing Israel’s army press, discusses the
difficulties it faced during the 1980s in competing with the
plethora of weekend feature supplements in the general press.
The surviving army media, including the popular Galei Zahal
radio station, continue to struggle for survival.

My own article, on Ha’olam Hazeh, discusses the ideological
platform of this weekly, which, along with the movement that
its editors founded, was geared to a public that was more
imaginary than real.

Aryeh Naor surveys the history of the rightist press in Israel,

noting that the skimpier financial resources of the parties of the
right taught them the harsh lessons of maintaining political
newspapers eatlier than the left learned them. Gahal’s attempt
in the 1960s to privatize its newspaper, Hayom, failed, he
explains, because of the intrinsic contradiction between the -
aims of a political vis-a-vis a commercial medium.

Salem Jubran, reviewing the Arabic press in Israel, |
emphasizes the transformation it underwent from an explicitly -
political press to a multi-faceted press, the result of economic,
societal, educational and political developments within the
Arab population of Israel.

Tamar Liebes analyzes the role of state radio and TV during
the formative years of Israel’s statehood in molding national
unity, a unity, she argues, which was an illusion from the start,

Gabriel Weimann challenges a widespread perception that °
multi-channel TV in Israel has led to cultural pluralism. He -
contends, rather, that it has gathered the IsraeH public arounda
new “tribal campfire” - the Second Channel — with TV
dominated by a shallow “ratings culture.” :

Roni Milo, formerly mayor of Tel Aviv, criticizes Israel’s
local (as compared to national) newspapers for failing to deal
with municipal issues on a serious level and for singling out the
mayor for systematic denigration.

Nurit Govrin traces the prominence traditionally given to
literature in the Israeli press, a phenomenon that began to
change only in the 1980s with the decline of the political press.
Today, the newspapers place greater emphasis on the writer
than on the book.

Hannah Herzog, in a survey of the development of the
women's press in lIsrael, points out that the commercial
women’s press does not act as an advocate for the woman per se
but is a vehicle for presenting a range of options to women in
their confrontation with society.

Drora Baharal analyzes the motivations for Chronicles: News
of the Past, launched in the early 1950s, which depicts events in
Jewish history in a modern journalistic format.

Qesher, introducing structural changes in its mode of
operation, will from this issue be assisted by an Advisory Board
made up of Hebrew-speaking academicians in [srael and abroad
who will help the Editorial Board in assessing the suitability of
articles submitted for acceptance. Qesher welcomes articles for
the November 1999 issue, which will be devoted to the role of
the Jewish media throughout the world as bridges between
“high” and “low” culture.




the
ical
npt

he
the

el,
itly
tic,
the

ng
nal

1at
He
da

P's
al
he

Qesher No. 25, May 1999

THE 50-YEAR-OLD RIVALRY BETWEEN “YEDIOT AHARONOT”

AND “MA’ARIV” / Sam Lehman-Wilzig

Two Israeli media giants, the dailies Yediot Aharonot and Ma’ariv,
have been locked in a battle for supremacy for over half a century,
with serious negative consequences for the public, in the author’s
view,

Yediot Aharonot, established in Tel Aviv in 1939, and in 1940
was bought out by its printer, Alexander Moses, A year later,
Moses passed on the management of it to his father, Yehuda
Moses, a noted business figure. Adopting a sensationalist approach
for those times, the paper began to focus on the impending threat to
Palestine of the German army, giving Yediot Aharonot its first
circulation push.

The editor of the paper was Dr. Ezriel Carlebach, a brilliant
journalist previously with the religious Hatzofeh. Other members
of the staff were Dov Yudkowsky, who managed the Jerusalem
branch; Shmuel Schnitzer and Shalom Rosenfeld, both formerly of
Hamashkif, and David Giladi, formerly of Hatzofeh. Carlebach,
finding himself at odds with publisher Moses over budget issues,
initiated a “putsch” in late 1947/early 1948 that resulted in a
walkout by most of the staff and the launching of a competing
daily, initially called Yediot Ma’ariv. The new paper was
established in February 1948 with the financial backing of
businessman and mayor of Netanya Oved Ben-Ami.

Moses, left with practically no staff or office equipment (it had
been carried off by the renegade group), rallied nevertheless and
managed to put out an issue of Yediot Aharonot the day after the
walkout, distributing it himself with the help of his family (the
paper’s distributors had walked off too). Revenge, combined with
family solidarity, were to act as a spur for Yediot for years to come.
The paper lost money, but Moses continued to publish it
tenaciously.

Meanwhile, Ma’ariv quickly became the most popular daily in
the country. Made up of four pages, it issued two editions — at noon
and 4 p.m. Work conditions were primitive — the paper had only 2
single typewriter, and Carlebach had to shift his home telephone to
the office. Moreover, the competition was intense: 13 dailies at the
time of the proclamation of the State of Israel, jumping to 17 (11 in
Hebrew) in 1950. Ma’ariv also became the country’s most
influential paper. Its editor from 1956, Aryeh Dissenchik, had a
close relationship with the leaders of Mapai (the party in power)
even though he, along with many of the paper’s editorial staff, was
an opponent of Mapai and closely affiliated with the rival
Revisionist Party. The explanation for this anomalous situation lay
in Ma’ariv’s consistently national, supra-party orientation, molded
by Carlebach from the start. Ma’ariv was also superior
qualitatively than its rival,

Yediot, however, turned its weaknesses into virtues, grasping,
after a period of trying to imitate Ma‘ariv, that it would be more
worthwhile to cater to a lower common denominator. Early on, it
adopted yellow journalistic methods eschewed by the rest of the
press then, featuring reports of sex and violence when this was still
considered taboo, using an idiomatic writing style, expanding the
use of photos, widening out the range of editorial points of view (in
contrast to Ma ariv, which remained steadfastly right of center),
and giving its reporters extra incentives for scoops. One such
scoop, by the Yediot reporter in Germany, was an expose of Israeli
weapons sales to West Germany in the 1950s (before the
establishment of formal diplomatic relations between the two
countries), which led indirectly to the fall of the government in
Israel.

Moreover, Yediot pioneered a variety of popular columns and
pages that are viewed today as integral in the daily press: a biting
satiric supplement begun in 1965 that far exceeded its relatively
mild contemporaries; exposes of scandals; and gossip, celebrity
and glamor columns. It was also quick to anticipate counteract
innovations introduced by Ma’ariv.

Yediot's tenacity paid off, and by the late 1960s it had caught up
with its rival in circulation, thereafter gaining on Ma ariv steadily.
This lead was enhanced by Yedio’s alacrity in perceiving the
change in Israeli media habits with the introduction of television in
the late 1960s. Yediot realized that a more abbreviated print news
format, and the use of color photos, were required to complement
and compete with TV. More broadly, the paper was more sensitive
to the changes occurring in Israeli society in terms of a shift away
from the traditional precccupation with ideclogy and toward a
desire for maximal information.

Ma’ariv made efforts to catch up during the 1980s, with only
partial success. Its veteran shareholders were unable or unwilling
to invest massively in technological modernization or to make
major changes in content. Although the acquisition of the paper by
Robert Maxwell in the late 1980s held out hope for a revival, this
was aborted by his death and the collapse of his empire.

With the dramatic crossover by Yediot veteran Yudkowsky to
Ma’ariv in 1989, Ma’ariv rapidly became a clone of its rival. The
next major development in its history was its acquisition by
business tycoon Ofer Nimrodi in 1992, ushering in a new round of
cutthroat competition between the two dailies. Techniques
included libelous editorial attacks and accusations, industrial
espionage and the use of illegal listening devices, which
eventuaily landed Nimrodi in prison. Both papers were the losers,
as their credibility sank and their image was tarnished.

3e




Qesher No. 25, May 1999

The most worrisome aspect of the rivalry, however, is the danger
of cross-ownership that it exposed. Both publishers have extensive
holdings in Israel’s economy, with the result that the media of
necessity are partisan in their treatment of their respective owners’
interests. The Israeli press today, in the author’s view, is thus
sliding down a slippery slope in the realm of professional ethics,

Looking toward the future, the print media, in order to survive,
will inevitably have to link up with both the computerized
electronic media (Internet and the like) and the traditional
¢lectronic media (TV in all its formats), and create newspapers
tailored to the individual. Information sources will continue to
proliferate and will no longer need to be channeled through
publishers, News and views can reach the consumer directly.

In the meantime, however, the major Israeli media moguls, and
the publishers of Yediof and Ma ariv particutarly, are turning the
media into tools of their economic and political interests. The
“Fourth Estate” is rapidly becoming as powerful as the “First
Estate” — government.

InIsrael, as abroad, there is growing pressure to rethink the laws
controling the press. This is a complex issue because of the
universal concern for protecting the freedom of the press as a
cornerstone of democracy. However, since the major newspapers
no longer fill the function of freedom of expression, but are
essentially profit-making vehicles for their owners, a restructuring
of the laws controlling them is actually mandated.

This can be brought about, the author believes, by dividing the
press into two separate categories and implementing existing laws
for each. The two categories are: freedom of the press in the broad

sense, or, the right of the public to know; and freedom of
commercial self-expression, or, the right of private property {or,

consumers’ rights).

The first category refers to newspapers that have as their main
aim providing credible information in a respensible way to the
public at large and providing a forum for the presentation of varied
ideas reflective of different sectors of Istaeli society. The second -

category applies to newspapers that operate essentially for
economic reasons, and, while obeying the law technically, do not
fill the societal or professional eriteria implicit in a newspaper.

The categorization of newspapers by these criteria can be
accomplished by adopting legislature that would turn Israel’s
existing Press Council into a statutory body empowered to apply
professional ethical regulations to all member newspapers. The
means for doing this would be a review board made up of
distinguished qualified, but neutral, persons, Membership in the
council would be voluntary. Each member newspaper would be
entitled to display an insignia showing that it met the professional
standards of the council. The professional performance of the
member newspapers would be reviewed annually. Newspapers
opting not to join the council would be subject to the ordinary laws
governing private property, devoid of the special legislative
protection of the freedom of the press. Presumably, too, the image
of the non-members would be diminished.

An additional proposal made by the author is the imposition of a
tegal limitation on cross-ownership of a maximum of two different
media.

INTHE LIBERAL TRADITION: “HA’ARETZ” /| Avi Katzman

Ha'aretz, Israel’s respected daily, was first published in 1918 as
Haduashot Meha’aretz Hakedoshah (“News from the Holy Land”),
an organ of the British army in Palestine. As such, its origins lie,
indirectly, in the tradition of the London Times, as it was first edited
by Lt.-Col. Harry Pirie-Gordon, who in civilian life was an editor
of the Times. Bought out in 1919 by a group of liberal, anti-socialist
General Zionists who had been closely associated with the Hebrew
press in Russia, Ha aretz was molded by editor Moshe Gluecksohn
(1922-37) and by its loyal financial backer, I. L. Goldberg,

From the start, the paper was informally identified with the
leadership of the Zionist Organization, and particularly with Dr.
Chaim Weizmann, and followed a moderate pro-British, as well as
an anti-Histadrut (General Federation of Labor) line. At the same
time, it maintained an independent, unaffiliated identity and was

4e

committed to qualitative reportage, critical, anti-populist
commentary and a pro-civil rights anti-clerical stance.
Gluecksohn, a religious Jew from Poland who had been
educated at the Universities of Marburg snd Berne, combined
activism in the left-Progressive wing of the General Zionists with
an admiration for Maimonides’ golden rule — the acceptance of
the condition of conflicting views and the ability to navigate
between them. He imbued Ha aretz with a spirit of “regulative
scepticism,” self-criticism and the “courage of the middle road” at
a time when the press in the yishuv was largely politically
sponsored and had built-in readerships. Summing up the paper’s
credo on its tenth anniversary in 1928, Gluecksohn wrote of the
difficulty of “taking a stand withoui having a platform” and
without a “rebbe and followers,” pointing out that a public person

who dis
politica
“rarget
Ha'a
todoit
betwee
pation:
salvatii
hoped -
the see
Gluech
strang)
like wi
journa
Witl
challe
closur
S.Z.5
Gershi
liberal
100, W
the n
inforn
views
of the
duriny
{foreig
his as
from

Thee
years
for n
histo
and {
that ¢
intly
press
moti

cann




(or,

xain
the
ried
il
for
not

=1's

gt

L= = A=

oA VS e (3 (D

who didn’t “shelter himself in the shade” of one of the two major
political camps (the left and the right) was liable to become the
“target of the arrows of both.”

Ha’aretz, he wrote, “seeks to fill the needs of the public, but not
to do its bidding.” Rather, he believed, it should serve as a bridge
between the various sectors of society. Only though cooperative
national endeavor and solidarity, he stressed, would Israel’s
salvation come to pass, and when that time came, he wrote, he
hoped that the paper would be remembered as devoted to planting
the seeds for it day after day. Outspokenly critical of the public,
Gluecksohn portrayed it as small-minded, mean-spirited and
strangulating. Putting out a paper in Fretz Yisrael, he wrote, was
like working in a house of glass: the necessary distance between
journalist and readership was absent.

With this, Gluecksohn was a convinced nationalist, fearlessly
challenging the British authorities editorially, even at the price of
closures of the paper. He also stood up to the paper’s new owner,
S.Z. Schocken, in 1935, and was eventually fired. Schocken’s son,
Gershom, who became the new editor, shared Gluecksochn’s
liberal instincts. An admirer of the enlightened German press, he,
too, was tenaciously non-party and pluralistic in his approach to
the newspaper, which he believed should be a vehicle for
information of the widest possible variety and for a wide range of
views. Personally, he was to become a supporter of the Rafi wing
of the Labor movement and an avid admirer of Moshe Dayan
during the 1967-73 period. However, possibly because of his
foreigness (he was a new immigrant from Germany when he began
his association with the paper), he maintained a certain distance
from the Israeli miliey, which was conducive to nurturing the

Qesher No, 25, May 1998

paper’s elitist conservatism.

One of Ha’aretz’s finest editorial writers, Dr. Moshe Keren,
articulated the paper’s raison d’etre in 1953 in defending it against
accusations of being overly critical and thereby “lowering morale”
at a time of desperate national effort. “Whoever really loves his
country with all his heart,” Keren wrote, “had a particular duty to
be sensitive to its failings and to the dangers that lurk as a
consequence.... If [a newspaper] reaches the conclusion that...the
authorities’ approach to certain problems is not likely to lead fo a
successful solution, or might even cause real damage to the state,
the newspaper must fulfill an oppositionist role.”

Conceivably, the patriotic commitment of Ha’aretz was such
that the paper did not fit the classic definition of “liberal.” The
paper took part in the voluntarily established Editors” Committee,
whose task was to keep the newspaper establishment infermed of
security information banned for publication. Nevertheless,
Ha’aretz had a contentious relationship with this body and
eventually, in contrast to other newspapers, questioned the need
for it entirely.

On the one hand, Ha’aretz represented a nationalist point of
view, albeit balanced and restrained, yet on the other, it was ever
ready to take on the government, viclate censorship rules, or
contest them in court. Ultimately, publisher and editor Schocken
largely succeeded in producing a newspaper whose trademark was
pithy editorial commentary, objectivity and credibility. It was
never neutral, as Schocken pointed out in an editorial in 1977 - it
was political, i.e., it took a stand on issues that affected the public,
yet it was never politically affiliated.

REQUIEM FOR WHAT ONCE WAS: ISRAEL’S POLITICALLY
SPONSORED PRESS REEVALUATED / Yoram Peri

The expiration of the pioneering labor movement organ, Davar, 71
years after it had been founded in pre-state Tel Aviv, symbolized
for many an inevitable, and perhaps even positive stage in the
history of the Israeli media: the end of the era of the political press,
and full integration into the world of the free press. The question
that arises is whether privatization at any price and in every area,
intluding the cultural domain, is preferable to a politicatly funded
press free of the constraints of ratings and the owners’ profit
motive; whether public ownership, even if politically oriented,
cannot champion the public interest better than ownership that is

guided by commercial motives; and whether qualitative media can
be more educational than commercial media,

Most of the Hebrew press during the yishuv (pre-state) period
was party-sponsored. At the time of the proclamation of
independence in 1948, the country had 12 Hebrew party
newspapers and only six commercial ones, with two-thirds of the
approximately 220 journalists working for the politically
sponsored press. In the highly politicized milieu then, a party
organ was considered essential to the success and prestige of the
party, with the party leader himself serving as editor in chief or at

Se



Qesher No. 25, May 1909

the very least editorial writer. This was the case, for example, in
Hashomer Hatza’ir (later Mapam), whose daily, Mishmar (later Al
Hamishmar), was carefully supervised by party leaders Meir
Ya'ari and Ya’akov Hazan, and with Mordecaj Bentov, a minister
in the government, serving as editor in chief. Ahdut Ha’avodah
leader Yisrael Galili, later a key member of Prime Minister Golda
Meir’s inner circle, served on the editorial staff of his party’s paper,
Lamerhav, while its editor, Moshe Carmel, was a member of
Knesset and a minister in the government. General Zionist leader
Peretz Bernstein was editor of his party’s paper, Haboker, as well
as & minister in the government. Founder and editor in chief of
Mizrahi’s (later the NRP) paper, Hatsofeh, was Rabbi Meir
Bar-Ilan, a leader of his movement. The veteran leader of Agudat
Yisrael, Rabbi Menahem Porush, was the publisher and editor of
the movement’s daily, Hamevaser. The co-editors of Po’alei
Agudat Yisrael’s She’arim were movement leaders Benjamin
Mintz and Kalman Kahane. The volatile Moshe Sneh, leader of the
Communist Party, was editor of its organ, Kol Ha’am. Herut
parliamentarian and economics guru Dr. Yohanan Bader was
publisher and managing editor of the movement’s daily, Herut.

Davar, perhaps, was the archetype. Berl Katznelson, the founder
of Israel’s Social-Democratic movement, served on its editorial
staff and in its management, as did Zalman Shazar (later president
of Israel), Moshe Sharett (later prime minister and foreign
minister) and a number of members of Knesset. Moreover, such
prominent literary figures as Avraham Shlonsky, Natan Alterman,
Dov Sadan, S. Yizhar and Hayim Be’er were columnists or regular
contributors.

Political parties in the pre-state era were not merely vehicles for
choosing leaders at election time ~they were permanent communal
institutions, or clubs, or even family. They provided jobs, home
financing, education and health services, cultural activities, sports
clubs and, of course, a newspaper. The party’s newspaper was
integral to its very existence. When a faction split away from the
mother party, it immediately started a newspaper of its own, and
when parties merged, they merged their papers as well. Editorials
in these papers had a major influence on political life. Some
observers have labeled this press elitist, in that it served as a tool for
preserving the status of the leaders. Others, however, find that
party newspapers played a valuable watchdog role within their
movements.

In contrast to the American system of government, where
political parties are relatively weak and a political press has barely
existed, parties in European countries constituted the very
foundation of the political system, and the political press was
highly developed. In Norway, for example, political newspapers
actually preceded the formal establishment of the first political
parties in the last century, ’

6e

A differentiation must be made, however between the extent of |
the palitical newspaper’s dependence on, and subservience to, it §
sponsor: some served explicitly as an arm of the party leadership,
while others, at the opposite extreme, spoke for the internal
opposition to that leadership. -f

By the 1960s and “70s, such differentiations appeared irrelevant
to the Israeli public, which began its abandonment of the political
press. The main reason went to the very essence of the '
party-sponsored press: the traditional emphasis on political
commentary over news reportage, which was regarded as |
secondary. Moreover, the news that was carried passed through an
ideological screening process that regularly eliminated items
considered uncomfortable for the movement. The more doctrinaire
the political movement, the more acute was its organ’s ideological
censorship. Significantly, however, there was a broad inter-party -
consensus in the Israeli press in one area — national goals, i.e.,
security, the ingathering of the exiles, the building of a new society
and the settlement of the land.

With the widening of the gap between the ideologically
motivated concept of a newspaper as an educational tool, and that
of the commercial press, which was reportorial and critical, the
former began losing readers systematically. The public perceived
the commercial press as offering information that was more
extensive, more detailed and more accurate. Even the writing style
of the two differed: the commercial papers increasingly adopted a
modern, idiomatic style, while the party papers retained the quaint,
flowery old-time style,

Davar, as the organ of the Histadrut — General Federation of
Labor, differed from other party newspapers in that its motivating
ideology was broader: it sought to speak for all workers regardless
of party and served as a platform for various labor trends.
Internally, it was controlled by a Mapai-oriented board, but this did
not make it subservient to Mapai (or later to the Labor Party), and
multiple views were aired on its pages. The paper underwent a
rejuvenation in the 1970s under editor Hannah Zemer, adopting a
contemporary style and an independent, more critical, point of
view, reversing its circulation slump for a while. Ultimately,
however, the paper declined.

To some extent this was due to the same reasons that accounted
for the fading of the rest of the politically sponsored press, yet it
also signalled another development: the decline of the labor
movement itself. In the wake of the Six Day War, the labor
ideology ceased to be the driving force in Israeli society and was
replaced by new trends, especially the ideology of the nationalist
right. Moreover, the entire Histadrut conglomerate, which
included Davar, had long been mismanaged, its revenues
consistently squandered. It was this last factor, more than any
other, that accounted for Davar’s demise.

po
dis
to
1ol
the

fir,

cir
bo
&e
el

pr

be
de

ye
Ed
ed
th

ne

he
co



it of

) itS ;
hi?: :
rnal

/ant
ical
the
ical
as
L an
s
ire
cal
ity
2.y
ety

Iy
hat
the
ed
re
yle
1a
nt,

g
55
is,
id
nd

In the author’s view, the commercialization of culture, which
positions the consumer as the sole determinant, constifutes a
distortion of values. Rather, the journalist has the right and the duty
1o exercise his/her professional judgment in establishing cultural
norms. Israelis, in moving away from the old credo of a society in
the service of its country, have pushed the pendulum to the

THE CRUEL FATE OF ISRAELI

As far back as 1863, when the first Hebrew newspaper in the Land
of Israel, Halevanon, was launched in Jerusalem, publishers have
struggled aganist daunting financial odds to put out newspapers
and keep them afioat, a struggle that continues to the present.

While today, a total of 17 dailies operate in Israel, during the
course of the 50-year history of the state, as many as 45 others
closed down (documented in a series of valuable tables in the
Hebrew version of this article). Put another way, only one out of
every four dailies to appear in Israel since 1948 is still functioning,
and their lifespan is not very long. The reasons involve economic,
technological and societal factors.

Historically, daily newspapers were conceived for two main
reasons: the public’s need for up-to-date information, and a
publisher who perceived this need and proceeded to fill it. The very
first daily mewspaper in the world, the English Daily Courant
{1702), sprang from the avid interest of the English public in the
conflict with France over the royal succession in Spain. An
entreprencur, one Samuel Buckley, decided to act upon this
circumstance, thereby setting a precedent for other such investors
both in his country and elsewhere. Side by side with the
economically motivated press, an ideologically oriented press also
emerged, which later branched out to a political party-sponsored
press whose aim was to attract supporters of given ideas.

Eventually, both the commercial and the ideological daily press
began shrinking (the party press has almost disappeared from
democratic countries). In the U.S., the number of dailies in 1997
was approximately 1,500, compared to over 2,000 in the early
years of the 20th century, and the decline has been even sharper in
Europe. This occurred despite a rise in population, income,
education and leisure time — factors that would ostensibly heighten
the demand for newspapers.

The reasons for this decline are the displacement of the
newspaper as the prime supplier of news, a role taken over by the
electronic media; competition by alternative electronic media,
home PCs and the Internet as information servers; a shift in
commuter transportation modes from public transportation to cars,

Qesher No. 25, May 1999

opposite extreme - a worship of popularity ratings where the
customer is king and the media the creators of a mass-produced
culture, This trend has been countered in various European
countries by publicly funded support for nonprofit ideological
media, a concept that the author believes should be adopted in
Israel in order to prevent a dangerous distortion of democracy.

DAILIES / Yehiel Limor

thereby eliminating a traditional newspaper-reading time slot; the
trend toward the incorporation of smaller newspapers into large
communications conglomerates, thereby forcing out small
independendent papers; the high cost of the shift to modern
technologies, which many small newspapers could not afford; and
the imperative of new strategic, managerial and marketing
techniques, which many communications empires, not to mention
independent newspapers, failed to adopt.

In Israel, a governmental survey in 1995 revealed that 1,063
newspapers and periodicals were being published regularly, an
overalirise of 38% as compared to the figure five years previously,
However, while the number of periodicals had proliferated, the
number of dailies had actually declined, from 22 to 18, and today
the figure is 17: 7 Hebrew-language dailies (Yedi’or Aharonot,
Ma’ariv, Ha'aretz, Globes, Hatsofeh, Hamodia and Yated
Ne'eman) and 10 foreign-fanguage dailies, in Russian {Vest],
Novosti Naidli, Vremia and Nasha Sirana), English (The
Jerusalem Post), German (Fadashot Yisrael), Romanian (Viatsa
Nostra and Ultima A’ora), Hungarian (Uj Kelef) and Arabic
(Al-lttihad). Inevitably, the lifespan of the foreign-language
newspapers in Israel is finite, inasmuch as they serve an immigrant
audience that eventually shrinks. The exception is the
English-language Jerusalem Post, which also serves an audience
of tourists, diplomats and readers abroad.

In terms of ownership of newspapers in Israel, 13 of the dailies
{76%) are published privately and 4 (24%) are published by
political parties. This contrasts sharply with the picture in the early
years of the state, when party-sponsored papers constituted the
majority, reflecting the widespread perception of a newspaper then
as both a propaganda vehicle and a political status symbol. With
the decline of the centrality of political parties in the country’s
societal and economic life, this press faded as well. Significantly,
the four party papets that remain — three religious and one devoted
to the Arab sector ~ serve more as communications media within
their respective communities than as political tools.

With modern technologies creating new information highways,

7e



Qesher No. 25, May 1999

the mass media have become interactive, permitting the consumer
to access specific information at any time and turning the daily
newspaper into an old-fashioned medium. Many papers
throughout the world have responded by developing electronic
editions alongside their print editions, although relatively few of
these have proven profitable.

Two trends have emerged in the daily press in Israel: the number
of foreign-language papers is shrinking (the Russian-language

ISRAEL’S ARMY MEDIA / Mordecai Naor

Like many Israeli institutions, the military media were initiated
before the state was established. Each of the Jewish underground
resistance movements of the 1930s and 1940s produced
newsletters and newspapers and ran broadcasting stations, several
of which metamorphosed after the establishment of the state into
the Israel Defense Forces (IDF) media, as well as into civilian
formats. The foremost example of this transformation is
Bamahaneh {“In Camp™), the IDF magazine published to this day,
which started out as the organ of the Tel Aviv branch of the
Haganah in 1934 and was incorporated into the Israeli army in
1948. Another ongoing publication from the pre-state period is
Ma’arakhot (Campaigns/Systems™), a serious monthly/bimonthly
devoted to military and defense issues that also began under the
auspices of the Haganah (in 1939) and was adopted by the IDF.

Since the establishment of the state, several hundred army
publications have appeared, most of them for internal
consumption, though a few, dealing with issues relevant to the
public, were sold by subscription and on newsstands. The latter
include, in addition to Bamakaneh and Ma’arakhot, the Air Force
Magazine - all three still ongoing. Other publicly circulated
periodicals now no longer in print have included Bamahaneh
Nahal (for the combined army-agriculture Nahal branch),
Bamahaneh Gadna {(for the pre-army Gadna program),
Mahanayim (the organ of the military rabbinate), Skirah Hodshit
(“Monthly Survey”™), Tsiklon (“Kit Bag™), Ma’arakhot Shiryon
(“Armored Corps Arrays™), Ma’arakhot Yam (“Navy Arrays™),
Alei Yam (®Navy Folios™) and Kesher Ve'elektronika
(“Communications and Electronics”).

The army publications were produced by three military
divisions: the Education and Culture Unit of the IDF, the Hotzaat
Ma’arakhot publishing unit of the Training Department, and the
various corps, along with certain departments in the Ministry of
Defense.

Be

press is the exception, due to the ongoing immigration process)
while the number of Hebrew dailies has stabilized. Conceivably, |
one of the three major dailies, each of which belongs to a different
conglomerate, may fold in the foreseeable future as a result of :
intense competition between the three parent bodies. This would -
mean a further shrinkage in the marketplace of ideas and opinions
—a fundamental element of democratic society.

Often, the military media, including the IDF radio station, came
under criticism both internally and by the public at large as =
wasteful or extraneous. Nevertheless, a number of the corps and |
units viewed their publications as vital, allocating both financial
and manpower resources to publishing gualitative periodicals, or, _
in the case of the army radio station, programs. An unanticipated =~
side development was the training by the army of journalists, =
editors, broadeasters, graphic artists, printers and photographers
who later went on to pursue these careers in the civilian media.

Indisputably, the weekly Bamahaneh, whose first editor after it -
was adopted by the IDF was author Moshe Shamir, was the
military media leader during the early years of the state, catering
both to soldiers and to the entire public in line with a popular slogan
then: “The entire country is the front, the entire nation the army.”
Bamahaneh reporters were the only media representatives alfowed
to accompany IDF anti-terrorist missions against fidayun (suicide
fighters) bases inside Egyptian and Jordanian territory during the
1950s, giving the weekly a built-in advantage over the daily
civilian press in reporting and photographing an aspect of the news
that was vital. This state of favoritism evoked sharp criticism by the
civilian press, although the problem receded of itself in light of the
drop in terrorist activity following the Sinai Campaign of 1956-57
and the reduced intensity of defense topics thereafter.

Not coincidentaily, the content of Bamaehaneh shifted at that
time to more civilian-oriented topics. It also adopted a magazine
format with a new emphasis on bold graphics, large photos,
background pieces and feature articles — elements that were a
novelty in the staid Israeli press then, The magazine reached a peak
of popularity between the Six Day War of 1967 and the Yom
Kippur War of 1973, during which the country was largely caught
up in the euphoria of victory and the myth of the invincible Israeli
fighter — a perception cultivated, inter alia, by the media, including
Bamahaneh.




s9), |
bly,
rent
t of _iﬁ
uld -

Ons

me

as
nd
ial
or,
ted
345,
ers

rit
he

H

Bamahaneh, as much of the military press, viewed itself as a
multi-audience medium, publishing general-interest articles,
cultural and arts columns, and interviews with the country’s
political leaders side by side with army-oriented pieces,
Nevertheless, the 1970s witnessed the beginning of a decline in the
popularity of this press, with several veteran publications coming
to an end largely as a result of growing competition from the
energized and expanding general periodic press. Moreover, the
army command was unhappy with the often self-critical tone of
some if its periodicals, resulting in a tightening of editorial control
to preserve the desired IDF image. Another source of discontent
was the enforced obligation of all officers to subscribe fo
Bamahaneh — an entrenched tradition in the IDF, leading to the
canceflation of this duty in 1997 and a subsequent drop in
subscriptions.

Even beforehand, however, in 1991, newly appointed Chief of
Staff Ehud Barak announced a decision to discontinue 30 of the 33
army-sponsored periodicals in a budget-tightening move, leaving
only Bamahaneh, Ma’arakhot and the Air Force Magazine. The
glory days of Israel’s military press wete over,

By contrast, another veteran army medium, IDF Radio,
remained vigorous, marking nearly half a century since its
founding in 1950. Originally, it was established both for security
purposes {as a rapid and efficient means of mobilization during

Qesher Mo, 25, May 1999

emergencies) and for another, uniquely Israeli, task: to help
educate and integrate recruits, and the public at large, at a time of
massive immigration, 2 role that the Israeli army as a whole
adopted then and was to continue to play thereafter,

Still, IDF Radio remained a small, underfinanced station for
years, broadeasting only four to five hours daily and featuring
personal messages from soldiers, popular music and an informal
broadcasting style {in contrast to the conservative Voice of Israel
station). The introduction on IDF Radio of a soap opera-type series
~ Israel’s first — in the 1960s, which became an instant hit, and an
interview program on political topics, aroused controversy over
the parameters of the station’s scope, an issue that is still current.
During the 1970s, the station expanded to include a mix of
educational as well as light programming, and following the Yom
Kippur War it became a round-the-clock station, retaining its
popularity with its young audience while gaining stature with the
intellectual and political communities as well. Moreover, army
service at the station became a sought-after goal for recruits
aspiring to careers in the electronic media, Each of the directors of
the station (one of whom was the author, during 1974-1978),
however, were forced to contend with a perpetual threat of closure
for budgetary reasons. Conceivably, the consistently high
popularity ratings of IDF Radio wiil continue to keep it on the air.

“HA’OLAM HAZEH”: THE STORY OF AN ISRAELI
POLITICAL NEWSPAPER / Michael Keren

In 1950, journalist and War of Independence veteran Uri Avneri
bought out the weekly Ha'olam Hazeh (“This Week”), together
with an army pal, and turned it into a vehicle for an unusual
ideology in Israel at that time, based on four themes: an emphasis
on Israel’s young generation, perceived as free of ghetto culture
and imbued with a new outlook; sharp opposition to a political
regime based on religion, tradition or ethaicity; a hope for peace;
and a rejection of entrenched Zionist platitudes, which needed to be
replaced by new responses to the demands of a harsh contemporary
reality.

Ha’olam Hazeh became a forum for the aspirations of young
Israelis for whom Zionist ideology had become hollow, especially
in light of its failure to produce a solution to the Jewish-Arab
conflict. Traditional Zionist solutions — Herzl’s quest for a charter
from the Great Powers; military force, as advocated by Jabotinsky;

the solidarity of Jewish and Arab workers, as socialist Zionism
espoused; the bi-nationalism of the far left, which was unrealistic;
the unworkable federation plan of the Brit Shalom peace camp; the
theoretical neutralization of the Middle East promoted by the
underground Lehi movement; or the “Canaanite” movement
program to unify all the minorities of the region in opposition to
Arab nationalism — all were outdated because they ignored the
existence of a viable Arab nationalist movement.

What Avneri feared was what he had termed earlier, in a 1947
manifesto, as “Hebrew imperialism” — the inevitable supremacy,
he predicted, of Israel’s economic and military strength in the
region, which would lead to long-range confrontation and notonly
would fail to suppress the Arab national movement but would
actually fuel it. The solution that he proposed was a pan-Semitic
entity that would franscend narrow Jewish/Arab self-interests as



Qesher No, 25, May 1999

well as traditional Buropean imperialism and instead create a
partnership based on the cuitural, geographic and historic
commonality of the peoples of the region. Israel’s perception of its
homeland, he believed, must be widened out to embrace a new
Semitic unity of this kind. Such a unification plan was viewed by
him as part of an even broader process of consolidation in eastern
Asia under Nehru’s India, as a third power between the
Anglo-Saxon and the FEuro-Asian spheres .

Avneri’s theory had two central weaknesses: it focused
exclusively on the cultural element of the history of peoples as a
basis for political reorganization, canceling out ethnicity entirely;
and it espoused a romanticized view of national existence that
ignored all the extant political realities of the region.

Although this notion of Semitic unity served as the ideological
basis of the new weekly, the appeal of the magazine, for much of
its readership in the 1950s and ‘60s, lay in its aura of youthful
rebelliousness rather than in its specific ideological platform. The
new mix of sensationalism and political muckraking that the
magazine pioneered projected the image of a forward-looking
society emancipated from the weight of its past, with the promise
of peace and prosperity just over the horizon. To achieve this
premise, however, evil forces had to be overcome, and these were
depicted in graphic detail each week. Such forces included the
“dictatorship™ of Ben-Gurion and his circle of young aides; the
“network of darkness,” i.e., the secret services; bureaucratic
corruption; police wrongdoing; intrigues in the defense ministry;
religious coercion; military censorship, and more.

Portraying itself as the defender of the country’s image,
Ha’olam Hazeh was indeed viewed by many young people as
spearheading the struggle against corruption, political repression,
ethnic discrimination and warmongering, lts systematic crusades
against politicians, officials and bodies that it deerad guilty of
wrongdoing made an indellible mark on public life. A notable
example was its expose in 1969 of unethical behavior on the part of
the leader of the ultra-Orthodox Agudat Yisrael Party, Member of
Knesset Menahemr Porush, in such areas as charitable
fund-raising, financial accountability, conflict of interest and
personal integrity as a representative of Israel abroad. The
magazine’s reportage exposed the possibility of the existence of

10e

political corruption in a sector that had previously been thought ¢
be above such practices,

Ostensibly, Ha'olam Hazeh filled the function of a fightin
critical newspaper in a democratic society. Yet, the magazine®
style was problematic in this context. While it dared to investigaf
topics that had been considered patouchable until then, it did so §
a self-righteous, ideologically motivated spirit that bordered o
malice. This approach reflected a purist mindset regarding a
imagined readership perceived as a young, untainted generation
Israelis who viewed their newly emerging state with distress an
even repulsion,

Avneri was to refer on various occasions to a vow he had made.
after being wounded during the war, namely that if he survived, he_
would dedicate the rest of his life to two goals: preventing any-
future war, and ensuring that the state remain pristine, free and just’,
Inasmuch as the unfolding reality did not live up to these ideals,
every means to overturn the existing regime was viewed by him as:
acceptable. The state, as depicted by Ha olam Hazeh, was despotic.
and evil, haunted by the shadows of the past and in turn persecuting :
large sectors of its own citizens.

To the magazine’s credit, many of its crusades were justified, °
especially its exposure of financial scandals, its opposition 0}
religious coercion, and its demand for freedom of scif-expression .
in such contexts as the Lavon affair, when military censorship was -
exploited for political ends. Yet, the paper’s style, rather than
contributing toward strengthening norms of fair play, added yet
another element of invective to public discourse that was already :
crudely acrimonious. Moreover, while performing an invaluable |
service in challenging the puritanism of the East European socialist :
conventions that were entrenched in Israeli society, Ha'olam .
Hazeh also promoted various role models who became the darlings °
of the gossip columns but fell far short as sources of cultural
inspiration for the new generation of Israelis. ;

At the root of the magazine’s weakness lay its youthfully
superficial, purist view of politics. Intolerant of the basic give and .
take of the political process, with its inevitable human .
accouterments of passion and ambition, Ha’olam Hazeh fought not
only against corruption in politics but against every

P

Thi
est:
of
in
the
¢
in:
Pa
of




gﬁting -
Zine's:
stigats:
1s0in:
ed on
ng an:
fonof:
8 and

made
2d, he ¢
g any
fjust, -
feals, -
imas :
potic -

uting

fied,
m 1o
ssion
 Was
than
1 yet
eady
able
alist
lam
ings
ural

ully
and
nan
not

ight te;'_

Qesher No. 25, May 1999

RIGHTIST POLITICAL DAILIES IN ISRAEL: IDEOLOGY,
POLITICS AND THE FAILURE OF PRIVATIZATION / Aryeh Naor

The right in Israel published four dailies following the
establishment of the state: Hamashkif (“The Observer™), the organ
of the Revisionist Party, which closed down when the party failed
in the elections for the Founding Assembly; Herut (“*Freedom™),
the organ of the Herut Party, published during 1948-65; Haboker
(“This Morning”), the organ of the General Zionists, which closed
in 1965; and Hayom (“Today”), the unofficial organ of the Gahal
Party, which replaced Haboker and Herut in the wake of a merger
of both sponsoring parties and appeared during 1966-69.

The financial difficulties of the rightist parties, which did not
have the access to public resources that the left-wing party in power
(Mapai) had, brought about the demise of the rightist political press
earlier than occurred in the leftist press. Ultimately, however, the
political press as a whole ceased playing a significant role in
politics and public discourse, for in ali cases they were preaching to
the converted. Moreover, efforts at privatization as a solution were
doomed from the start, inasmuch as an a priori commitment to an
ideology or a political position is inherently incompatible with
putting out a viable newspaper.

Underlying the expiration of the politically sponsored press in
Israel was a broader transition that was taking place, from the
collective ethos of the yishuv and early state period to an ethos of
individualism. A related factor was the more qualitative and
professional journalistic level of the non-party press, which
prompted the political leaders themselves to attach greater priority
to exposure in those newspapers than in their own press. In turn, the

audience for the party press kept shrinking, despite the dramatic
growth of the population generally, the Hebrew readership
particularly, and the number of members of Knesset in the Herut
Party from 1948 to the latter 1960s.

Of the four newspapers in question, the last to be published,
Hayom, was privatized under the assumption that financial
viability would stimulate political vitality. This assumption
proved erroneous because the paper’s professional and technical
infrastructure was weak, with the result that it was an ineffective
medium. The collapse of the paper in 1969 thus signified both a
political and a professional failure. Further evidence that the
notion of privatizing a politically affiliated organ was intrinsically
unworkable was to be demonstrated 25 years later when the
Histadrut-sponsored Davar attempted the same process in a vain
effort to save itself from closure.

Notably, Hamashkif, Herut and Haboker served as a training
ground for some of Israel’s leading journalists, including Aryeh
Dissenchik, Shalom Rosenfeld, Shmuel Schnitzer and Moshe Zak,
who were to become editors of Ma’ariv; Aviezer Golan, Shlomo
Nakdimon, Eitan Haber and Zvi Kessler, who became senior
writers for Yediot Aharonot; and Yoel Marcus, Dan Margalit and
Uzi Benziman, who became the leading editorial writers at
Ha’aretz. This only illustrates that even the most talented
journalists cannot produce a good political newspaper. In truth,
the terms “newspaper” and “party” do not go together, even if one
of them is privatized or if both are privatized together.

LOCAL NEWSPAPERS IN ISRAEL: AN ABSENCE OF LOVE / Roni Milo

The author, formerly mayor of Tel Aviv, charges that local
newspapers in Israel aim to snipe, mock and criticize, and show no
affection toward their city. Avoiding in-depth analyses of the city’s
needs, they rely, rather, on superficial headlines and on targeting
the mayor for blame. Many local reporters view their job as a
springboard to the national press and seem to believe that bashing
the local administration will help them make a name for
themselves, In the process, the basic raison d’etre of the local
newspaper - greater opportunities to cover municipal affairs,
which receive little attention in the mass national daily press — has
been cast aside over the years. The local newspapers have become
just additional papers, their main articles devoted to non-municipal

topics.

By way of example, a crucial topic for Tel Aviv is the pressing
need to provide the city with a public transportation system suitable
for the 21st century. Instead of supporting the mayor in his efforts
to fill this need, the local papers chose to discredit this intention as
a gimmick; ignore the major investment of resources made by the
city to advance plans; and neglect to report that implementation is
blocked only by a national budgetary problem. They also glossed
over the inescapable process of permits and other bureaucratic
procedures that are parnt of the Israeli reality.

Another example is the issue of Yarkon Park, which the Tel Aviv
weekly Ha'ir (“The City”) systematically claimed was about to be

e



Qasher No. 25, May 1999

encroached upon by the mayor, totally disregarding the
development and expansion of park space in the city under his
administration. Furthermore, the local press  incessantly
spotlighted the mayor’s trips abroad, but neglected to
acknowledge the $40 million that he raised for municipal projects
during those trips.

The local press thereby creates an atmosphere of alientation

between the city’s residents and the municipal administratiop,
neutralizing any benefit inherent in the existence of this press
vis-a-vis the national press. This may have something to do with
the fact that the reporters tend to be young and transient, and do not
relate to the city with the sense of rootedness of families and
old-timers who rely on the city’s educational and welfare services
and who make up the backbone of the city.

THE ARABIC PRESS IN ISRAEL/ Salem Jubran

The emergence of an Arabic press in Israel stemmed from the
development of the economy, society and educational system of
the Arab sector and its adoption of Israeli political and
conmumunications norms.

Prior to the establishment of the State of Israel, the Arabic press
in Palestine was poorly developed, existing, such as it was, in three
major cities . Jaffa, Jerusalem and Haifa, With the end of the
Jewish-Arab war in 1948, only 155,000 Palestinian Arabs
remained in Israeli territory, the vast majority of them farmers or
Bedouins, with only 8% residing in the Arab cities of Nazareth and
Shfaram and the mixed Arab-Jewish cities of Acre, Haifa, Jaffa,
Lod and Ramleh. Even this urban sector lacked an upper or middle
class, or any intelligentsia, and, like the rural villages, was a
non-dynamic society with no political or intellectual base to spur
the development of a press.

Two Arabic papers did appear immediately after the
establisiment of Israel: al-firibad (“Unity™), an outgrowth of the
British Mandate-period organ of the Arab Communists, ater to
become the organ of Maki (Israel Communist Party); and al-Yawm
(*The Day™), published jointly by the Israeli government and the
Histadrut (General Federation of Labor).

With the passage of time, other political parties took root in the
Arab community, prompting the emergence of additional
newspapets. In the late 1950s, a weekly, al-Ard (“The Land”™), was
launched by a new party of the same name espousing radical
nationalism of the Nasserist Pan-Arab brand. Hostile to
Communism as well as to Israeli rule, it championed Palestinian
nationalism and highlighted the collective memory of the
Falestinian tragedy. The newspaper was closed some two years
after it was launched when its sponsoring party was declared illegal
by the Israeli government.

Although the societal underpinnings were not yet in place for an
independent non-party daily Arabic press, a periodic press
developed that was partly party-sponsored and partly independent.
in the early 1950s, the Communist Party began publishing a
monthly for young people, al-Rad (“The Future”), which

12e

eventually attained a large circulation and significant influence
during the 1970s. Thereafter, it declined and closed. At the same |
time, Maki launched a literary and ideological monthly, al-Jadid
(*New”), founded and edited by Emil Toma, Emil Habibi and
other intellectuals, which was to play animportant role in fostering |
local Arab literature, In time, the leading young poets and writers -
of the Arab community in Israel worked on its staff, Al-Jadid |
closed in the late 1980s as a result of the crisis in the Communist -
Party. _

The first independent periodical to appear, al-Mujtama®
(“Society™), was launched in Nazareth in 1954 by poet-educator |
Michel Hadad. It was the first publication truly devoted to :
literature, the arts, philosophy and social thought, eschewing a
political point of view. As such it was attacked by Maki as being a
front for the government, on the premise that neutrality was a
noniexistent phenomenon. Al-Mujtama® made an important
contribution as a literary haven for a generation of young writers of
a romantic bent with moderate nationalist leanings whe were
intent on modernizing Arabic literature,

A second apolitical independent periodical, a/-Sharg (“The
East™), was begun in the early 1960s by Mahmud Abbasi as a
monthly (today a bimonthly).

Abilingual (Arabic-Hebrew) literary quarterly published during
the 1970s by the Histadrut’s Jewish-Arab Center, titled
Laka’a-Mifgash (“Encounter”), made an important contribution
despite its politically sponsored origin. Edited by a group of Arab
and Jewish writers and thinkers, it offered a unigue opportunity for
cross-cultural contact, especially by introducing Jewist readers to
Arabic works in trapslation,

All these literary periodicals played an important role in
developing and advancing a distinct local culture and an
intellectual cohesiveness within the Arab population of Israel,

With the passage of over 30 years, during which the community
developed its own intelligentsia, witnessed the growth of a middje
class, and became experienced in multi-party politics, the time was
ripe for the emergence of a commercial press. The first such paper




ration, .
. press
0 with
donot
5 and |
Tvices

uence
same
Jadid
i and
ering .
Titers

Fadid -
1unist

ama’

cator
d to
ing a
ing a
vas a
rtant
215 of
Were

“The
as a

ring
itled
jtion
Arab
y for
rs to

: in
an

pity
idle
Was
per

was & weekly, al-Sinara (“The Hook”) , published in Nazareth by
ublic relations expert and journalist Lutfi Mashur. Begun
modestly, it grew to over 80 pages and is now published
rwice-weekly. A second weekly in the private sector, Kul al-Arab
(“All The Arabs”), published by the al-Bustani advertising

Qesher No. 25, May 1999

agency, soon emerged as a serious competitor to al-Sinara. A third
private weekly is Panorama, published in Taibe.

Additionally, a large number of local newspapers are published
in the Galilee, the Triangle region and the mixed cities.

ISRAELI BROADCAST PROGRAMMING AS A REFLECTION

OF SOCIKETY / Tamar Liebes

The changing nature of the electronic media, both technelogically
and institutionally, as well as the array of formats and contents in
the media, refiect various stages of development in Israeli society
and illuminate the widening cracks in its cultural hegemony.
Specifically, the media in Israel reveal the meteoric
metamorphosis of Israeli society from naive solidarity to a
so-called consensus by which both the government and the media
function as a thin overlay of a society factionalized by numerous
cultures which openly compete for control, while the ethos of
Western democracy gradually erodes.

Looking back, the first two decades of the State of [srael — the
1950s and ‘60s — appear as an innocently enthusiastic era, with
state radio — the sole electronic medium then — reflecting the
paternalistic, self-evident belief in the rapid integration of masses
of immigrants to a secular Western “Israeli” culture that
immediately after independence had in fact become, numerically,
a minority culture.

TV appeared just after the euphoria of the Six Day War, at the
start of a new period in which repressed religio-messianic and
religio-ethnic forces began to emerge, leading to a renewal of
primal tribal identities. The 1970s and ‘80s were also a period of
protest against wars that did not elicit the traditional popular
consensus, and a period in which Israelis in the political center felt
less bound to the collective. TV, however, displayed no greater
awareness of these changes than the establishment that sponsored
it, and continued to highlight the country’s hallowed institutions. It
gathered the state around “Dallas” and “Love Boat,” but also
around “Pillar of Fire,” the powerful TV series based on the BBC
“World at War” format, which presented historic episodes in
contemporary Jewish history that heightened a sense of nationalist
feeling and made an indellible impression on the country.

Even more than state radio, state TV was expected by the
authorities to act as a national unifier. In some ways this was
achieved, in the sense that approximately 70% of the population
watched the prime time news nightly, which generally formed the

basis of the following day’s conversation. Perhaps the greatest
monents that TV evoked were in covering history in the making,
such as the rescue of the kidnapped Israeli passengers in Entebbe
in 1976, the arrival of Egyptian President Sadat in Jerusalem in
1977, and the arrival of Prisoner of Zion Natan Scharansky in
Istael in 1986, TV also invented its own national rituals, for
example the widely anticipated announcement of the results of its
straw poll in advance of the national election results.

During the third societal stage — the 1990s . the media that are
state-sponsored have come to reflect the performance of a
government ruling over competing sectors openly hostile to one
another and to the establishment, such as the settlers in the
territories, Shas (ultra-Orthodox Israelis of Sephardic origin), the
ultra-Orthodox Ashkenazi haredim, the Arabs of Israel and the
immigrants from Russia. Aware that national unity is a thing of the
past, the government decided to marginalize public television by
opening up a large selection of entertainment channels that feature
sex, violence, celebrities and vulgar talk shows, with the aim of
neutralizing public debate and contributing to the de-politicization
of the public. This process encourages the eatrenchment of
segmented cultures in their own enclaves, informed by their own
media, while leaving mainstream Israclis the choice of surfing the
post-national, undifferentiated channels or simply shutting off the
TV set.

The recent “Open Skies” Law passed in the Knesset will
complete the transition of Israeli TV from a vehicle for involving
the population in the country’s political and social agenda to a
video shop offering cheap entertainment, with each channel
competing for the maximum number of viewers, Two sociological
factors may be said to underly this development: the shift by the
mainstream to greater individualism, and the tendency by both the
ultra-Orthodox and the immigrant sectors toward self-segregation
and even, in some cases, toward creating an alternative hegemonic
culture.

j3e




Qesher No. 25, May 1999

ISRAEL’S TV CULTURE / Gabriel Weimann

The roots of Israel’s “ratings culture” g0 back to the 1930s, the
early days of radio in Palestine. Due to the limited availability of
broadcasting frequencies (in contrast to the unlimited opportunities
inherent in the print medium), two broadcasting models developed
worldwide: the private/commercial model followed in the Us,
and the public/state model adopted in Europe and most other parts
of the world, including Palestine, later carried over by the State of
Isracl. The public model perceives broadcasting as a national
resource, with ownership, accordingly, in the hands of the state and
funding derived from a compulsory fee and government
allocations.

This model, which was exemplified by the BBC, was entrenched
in Israel for a long period, uatil, as occurred in many countries,
public broadcasting collapsed. The state had difficulty subsidizing
the costly broadcasting array; competition from a media world
without boundaries, as exemplified by satellite broadeasting,
blunted the state’s ability to restrict the import of broadcasts; and
the success of the commercial model led to the decline of public
broadcasting,

By the 1990s, Israel’s state monopoly of broadcasting had come
toanend. After 25 years of single-channel TV, the country adopted
a multi-channel mode with a second broadeasting authority for TV
and radio, private franchisers, regional radio stations, and cable
and satellite TV. In effect, a combined system pow functions in
Israel, with private broadcasting funded by commercial advertising
operating side by side with state broadcasting backed by public
funding.

This media revolution has had a significant impact on Israeli
culture and on the rise of a ratings culture. For 25 years, Israelis
gathered nightly around the tribal campfire of the country’s single
television channel, a TV monopoly unparalleled in any other
democracy, which elicited accusations of cultural tyranny and
political indoctrination by critics. Ostensibly, with the entry of
Israeli TV into the multi-channel age, an era of pluralistic, varied
and competitive TV had arrived, in which quality would rise to the
fore. Soon, however, many of the hopes raised by multi-channel
TV for cultural pluralism and qualitative content were dashed, to
the point that an irrational nostalgia even exists here and there for
the old single-channel days.

Surprisingly, the multiplicity of viewing options has not
fragmented the Israeli viewing public significantly. Most viewers
simply moved over to the livelier commercial Second Channel,
prompting the publicly funded First Channe! to make efforts to
mimic its commercial competitor. This has led to a “safe-rating”
mix of game shows, sports, entertainment shows, provocative talk
shows, light news programs and sex-and-violence series. Ratings,
in short, dictated catering to a low common denominator of light
entertainment to please the public. The end result is that a new tribal

14e

viewing pattern evolved, centering on the Second Channel and B
aspects of it that have been incorporated by the First Channel, Ty
illusion of cultural pluralism remains, therefore, just that _ 4
illusion, a condition more dangerous than the era when ap
pretense of competition was absent, for the monolithic ratiy
culture masquerades as a varied heterogeneous array.

The launching of the Second Channel in 1993 was followed b
intensive telephone surveys of viewer patterns, ofte
methodologically flawed. This was later replaced by electroni
monitoring (the “peoplemeter”) of a selected population sample
jointly backed by media and advertising bodies, which pointed 4
the same formula for rating success as had been demonstrated i
the U.S. for years: a mix of comedy, sports, news, disasters,
celebrities, games with prizes, and a small proportion of serioys
content.

‘The Israeli campfire of vanities has been unchanging ever since
although the presenters come and go, the content and forma
remain fixed. Night after night, most Israelis are drawn to thi
source of cultural junk food, content to be pacified by vanities and .
diversions.

In effect, ratings have become Israel’s new cultural aristocracy ..
dominant, competitive and inflexible. Joining this aristocracy
requires no pedigree and no mental or material attribute. The test is
purely the rating itself. Whoever attains it is in. The aristocracy |
consists of comedians, starlets, presenters, fashion models and a :
small group of TV politicians who have become entertainers, ‘
Inasmuch as this elite is defined and tested entirely in terms of
ratings, it seeks to entrench its status by every means, engendering *
a solidarity of mutual promotion between presenters and -
celebrities. This cultural elite has succeeded in an impressively -
short time in displacing the traditional elites, such as political and =
military figures. What is insidious is that the leaders of all sectors
of society — politicians, military officers, industrial and economic |
leaders — must seck opportunities to appear on TV programs in
order to preserve their status, Ten minutes on a talk show givesan
air force commander the kind of public exposure and social
prestige that long years of combat duty and batties cannot. To gain
this exposure, respected public figures willingly consent to take

part in such TV antics as dressing up in costumes, cavorting in
comical routines, or facing confrontations with panel “guests” on
trivial or degrading issues. The presenters have acquired an
authority that is monolithic.

The nightly fare offered up by the ratings-inspired aristocracy is
characterized by a low common denominator, the concept of
enterfainment at all costs, and shaliow political commentary.
Personalities who do not participate or cooperate are cast into
oblivion for lack of exposure,

This dictatorship by the masses is knowingly implemented by

the.
poli
and
Isra
inct
of
suc
wid
you
em
pol

bus
rep
ma
bro
SUf
ma
art

Z =

Ur
He
we
ha
an
an

we
pr
sa
pr
th
Iit
ca

1€

1
as




1d o

The.

-.an

any:
ings:

dby
ften:
onic
ple, -
d ity
din:
ters,
ious

nce:
nats
this
and :

Y-
acy :
stis

1cy

da -
ers.
of !

ing

and

to

oY

e TV producers, who either admit to and decry the vulgarity of
the culture they have created, or, worse, deny iis existence.
Numerous surveys the world over have pointed to the influence of
the medium of TV on violence, crime, cultural attributes and

politics, and in particular on the cumulative damage to children
and teenagers, who constitute the majority of “heavy viewers”.
[sracli surveys have shown a link between TV viewing and the
incorporation by young people of such values as the acoutrements
of money, success, social glamor and, above all, being and
succeeding abroad. Other surveys reveal the link between
widespread sexism in commercials and sexual stereotyping by
young people, as well as the influence of viewing on the
gmergence of an attitude of cynicism and alienation toward
politics and a loss of confidence in government.

Obviously, the Israeli TV producers are first and foremost
pusiness people, not cultural arbiters, and as such cannot be
reproached. Yet, the question of monitoring these recipients of so
major a societal and educational asset must be re-examined. All
proadcasting media in Israel formally come under public
supervision by broadcasting authorities. These bodies are
managed by committees of public persons in education and the
arts. However, the appointmenis to these committees are highly

LITER
Nurit Govrin

Until recently, the line between literature and journalism in the
Hebrew press had traditionally been blurred, a conception that
went back to the emergence of Hebrew newspapers in the second
half of the 19th century. The eariiest Hebrew papers both in Europe
and Eretz Yisrael were heavily weighted in favor of essays, stories
and poems, with reportage of current events regarded as secondary.

This trend continued to be reflected in Palestine between the two
world wars, with literary offerings, or commentary written by
prominent literary personalities, considered the essential and most
satisfying part of the newspaper. Even when news coverage gained
prominence, every Hebrew daily during the first three decades of
the State of Israel carried literary columns and published regular
literary supplements, managed by a permanent literary editor. This
catryover reflected a sustained editorial recognition that literary
content and the contribution of acknowledged authors attracted
readership. Moreover, it was a badge of distinction for both the
newspaper and the party or movement with which it was
associated.

In the 1980s, however, the nature of literary columns in the
Isracli press began to change, a result of the nearly total

Qesher No. 25, May 1988

politicized and openly party-oriented, and the real interests of the
public are therefore not served. Other countries, especially in
Europe, have taken measures to resist the penetration of
foreign programming, encourage local productions, preserve
native-language programming, and limit the extent of the
vulnerability of the medium to the culture of ratings. Nevertheless,
the underlying philosophical issue of the role of the media and who
determines it is complex. The author’s viewpoint is that the media
have a societal mission to advance the public interest, widen public
debate, and raise cultural levels. Society has a right to demand this
of the media franchisers in exchange for the opportunity granted to
them to profit financially. .

With the virtual monopoly of the Second Channel over TV
commercials being chipped away little by little by growing
advertising on cable channels and, more significantly for the
future, by plans to establish an additional commercial channel,
more local cable channels, and digital satellite broadcasting, the
present levels of production budgets are likely to be cut as
advertising revenues reach their ceiling. This will mean cheaper,
and consequently poorer, program content, and ever more
aggressive courting of viewers in order to win the ratings battle.

ARY SUPPLEMENTS IN THE ISRAELI DAILY PRESS/

disappearance of politically sponsored newspapers, together with
the entrenchment of a crude “new journalism™ and mounting
pressure for increased circulation. Editors began replacing short
stories, poetry and essays with informational, newsy or gOssipy
pieces related to the literary world. Discussions of new books were
shifted to the weekend supplement, with the content of these
writeups focusing less on the book itself than on personal details
about the writer. Literary columns were cut back in size, and only
literary social events merited detailed coverage. An exception to
this trend was Ha’arerz, which continued to take the thinking
reader seriously, retaining its previous literary formats.

The principles guiding new journalism, which developed in
Israel at the end of the 1970s and became dominant in the ‘80s and
“90s, centered on “the right of the public to know,” the
dissemination of news “at all costs,” a determined attempt to cater
to the taste of the public, sensationalism, the invasion of privacy,
the use of street language, and a crude critical style. While these
crowd-pleasers had always existed, editors in the past had
attempted to minimize the use of them, in the knowledge that
shortfalls in revenue would in any case be made up by the

15e




Qesher No. 25, May 1999

sponsoring political party.

The other dominant trend in the Israel press during this period
the closure of most of the politically sponsored newspapers and the
reduction in the number of general (non-religious) Hebrew dailies
to three (Ha’aretz, Yediot Akaronot and Ma ‘ariv), was linked to
societal changes, especially the erosion of strongly held political
ideologies and shifts in the composition of the political parties. In
the wake of the shrinking of the daily press, increased pressure was
exerted by writers on the literary columns of the surviving
newspapers to showcase their work.

In this respect, the distinction between Ha ‘aretz and the other
two dailies is significant: Haaretz has retained the full range and
high level of its literary pages, presenting a mix of original
Hebrew-language offerings and translated work, and balancing
foreign with Israeli literature, aiming at an intelligent and educated
audience. By contrast, Yediot Aharonot and Ma ‘ariv, submitting to
circulation pressure, have cut down the space allocated to their
literary columns, giving the impression that it is only the
competition between them that preserves these columns at all, as
neither paper wants to be the first to drop them entirely. Content
has changed as well, with original prose and poetry now a rarity,
having made way for abbreviated book reviews and items about
book business. These columns have nearly ceased functioning as

the central venue of Hebrew literary and cultural life, as in the past,

Meanwhile, the vacuum created by the disappearance of the
party newspapers, along with their Hterary columns, has been

filled by alternative means, some of which are positive. Ha'grep,
publishes a separate weekly, edited by Michael Handelzaity,
which focuses on new Israeli books and secondarily on foreigy
literary developments in a commendably thorough fashion
Ma’ariv, too, issues a special weekly, edited by Gal Ohovsky,
which contains literary reviews alongside reviews of other culturg|
and arts media in Israel. The Friday “family” supplements of boty
Ma’ariv and Yedior regularly include lengthy interviews of
authors of new books, although these focus more on the auther
than on the book. While this format may be better than nothing at
all, it cannot be described as serious literary exposition. Moreover,
books that are not promoted aggressively enough, or writers why
are not considered sufficiently attractive, remain unexposed.

Another alternative venue that has emerged is local newspapers,
which came into their own in Israel from the start of the 1980s,
They, too, carry literary columns written by a permanent reviewer,
although such columns are not given any special status and must
compete with a large variety of other offerings in the area of culture
and the arts — an arena that has expanded to include fashion, food,
entertainment and leisure.

This lowering of the stature of literature to a subdivision of
“culture,” and not necessarily its most important element, fits in
with the postmodernist approach of our time, which has discarded
the notion of an intellectual aristocracy and deems literature as
equal in weight to all other societal trends.

“CHRONICLES: NEWS THE PAST” - THE BIBLICAL PAST IN A

CONTEMPORA]

The most original newspaper in the history of the Hebrew press
was undoubtedly Chronicles, a series that “covered” the entire
biblical narrative, later extending to all of Jewish history up until
Theodor Herzi’s time, with an emphasis on political events.
Published in a conlemporary newspaper format, it was written in
journalistic style and contained reports from the field, features,
editorials, letters to the editor and advertisements. Its editor was
educator and journalist Dr. Israel Eldad, who had been a leader of
the Lehi underground movement during the pre-state period and
also edited the rightist periodical Sullam.

Chronicles was launched in Hebrew in 1952 (later published in
English and Spanish) as a monthly and continued appearing in 48
issues that covered over 2,500 years of Jewish history. In total, it
published half a million copies. The goal of the series, in the
editor’s words, was to enliven Jewish history by utilizing a modern

16e

LAT / Drora Baharal

newspaper format whose point of view was thoroughly Israeti and
whose starting point was that “in every generation one is obliged to
view oneself as if one persenally came out of Egypt,”

The series painted a lively and multi-faceted picture of the lives
of the Jewish forefathers that included their dramas, joys,
tragedies, hopes and disappointments. The essentially political
focus was rounded out by material on economics, society, religion
and culture, while also illuminating the interrelationships between
the various peoples in the region and beyond. So fresh and
informative is the linguistic style that the contemporary reader
relates easily to the events depicted. Pointed humor is revealed in
such original (and historically accurate} juxtapositions as the fall of
the walls of Jericho and the fall of Troy, under the headline: “Two
Cities are Invaded by Virtue of Two Harlots,” authenticated by
detailed listings of carefully researched historical sources.

Undot
For ex
first h
found
while
Pharas
Int
issues
as lea
landm
newsp
indica:
chronc
Comur
The
format
world
new fz
expanc
iand, fi
Therea
of cone
the firs
implic:
Philisti
city of
Hebrev
Philisti
propert
Othe
years l¢
Isaacir
uniquel

THI

Althoy;
serious
sustaine
trends
explore
The {
Lebeir}
to religi
Ben-ve




and
dto :

VES

)YS,
cal
ion
sen
i
der
| in
| of
WO

by

eS.

1
pewspapers as te
“indicates the central theme of every issue and contains a
_.'chxonoiogical table citing Jewish historic milestones, Hebrew and

“Common Era dates, and major parailel events in world history.

ndocumented stories, by the same token, are identified as such.
o example, 8 detailed survey of political events in Egypt in the
‘palf of the 14th century BCE is annotated as based on letters
ﬂd at the important Tel al-Amarna archeological site in Egypt,
hile a depiction of the religious revolution led thereafter by the
harach Akhenaton is noted as based on historical conjecture only.
1 the introductions to each of the four bound volumes of 12
sijes each, the editor explains why various events were selected
; Jead articles and in what way they constituted important
lsadmarks in Jewish history, with suggestions for utilizing the
aching aids. The table of contents of each volume

The construction of Chronicles is thematic, starting with the

formative period when Abraham smashed the idols and left the old

world on an odyssey to Canaan to found a new nation based on a
new faith. The story moves on to Moses, who leads a by then
expanded group of people out of slavery in Egypt to the promised
Jand, finalizing the period of national and ideciogical coalescence.
Thereafter, a period of state building begins, involving problems
of conquest and settlement. The main headline in the final issue of
the first volume, dated 1200 BCE, is pregnant with contemporary
implications: “Canaan — The Land of Israel or the Land of the
Philistines?” Another article deals with the establishment of the
city of Hebron, named for its founders, the Habiru (Akkadian for
Hebrew) tribes, while another report announces a law issued by the
Phifistine regime in Lachish forbidding landowners to seil
property to the Habiru — issues that are strikingly timely.

Other problematic issues that are relevant several thousand
years later were the supply of water in the region, as dealt with by
[saac in his attempted transition from sheepherding to farming; the
uniqueness of the new Hebrew manotheistic religion; the status of

Qesher No. 25, May 1999

women, as reflected in the conflict between Hagar and Sarah; and
ancient urban development as revealed by archeological finds.

In later volumes dealing with the long exile of the J ewish people,
the editar’s point of view is explicit: the Jews have no future
anywhere without national independence, i.e., in Palestine. With
this, and despite a history of persecution, repression and
martyrdom, Jews in the Diaspora are also shown in pivotal
positions as statesmen and military figures, for example in
Babylonia. Chronicles traces the Muslim conguest of Palestine,
the Khazar kingdom, and the feudal period in Europe, with the
development of a large Jewish community there parallel to the
decline of Jewry in the East.

The launching of Chronicles in the early 1950s soon after the
establishment of the State of Israel was not historically
coincidental. It reflected the intense interest in biblical research
and widespread use of biblical symbols in a political context
during the early years of state building. The Bible provided role
models with which the new nation could identify, centering on the
ancient roots of the Jewish people in the Land of Israel. With this,
Eidad seemed to be attempting to balance out the popularity of the
Bible heroes by showing that the long sojourn of the Jewish people
in the Diaspora revealed acts of bravery and cultural and
intellectual development that are no less integral in Jewish history.

Interestingly, although Eldad and David Ben-Gurion were
sworn political enemies, the prime minister valued the Chronicles
project. In his capacity of defense minister, Ben-Gurion saw to it
that 1,500 copies of each issue were distributed to the army during
the 1950s.

The reissue of the entire serics in 1968-72 following the Six Day
War and Israel’s territorial expansion, and a second reissue during

1991-93 following the Madrid Conference and the Oslo Accords,
when changes in Israel’s boundaries loomed again, continued to
demonstrate the startling overlap of past and present.

THE WOMEN’S PRESS IN ISRAEL / Hannah Herzog

Although the Tsraeli women’s press is not generally regarded as
serious or prestigious, it maintains a large circulation on a
sustained basis. The reasons for this success, and the societal
trends reflected in this press, have not been systematicaily
explored.

The first women’s newspaper in the pre-state yishuy was Tzvi
Lebeit Ya'akov (1893), edited by Haya Hirschenson and addressed
to religious women in Jerusalem. By 1904, the secularist Hemda
Ben-Yehuda, writing in her husband Eliezer’s newspaper,

Hashkafah (“Outlook™), focused on women’s manners, charm and
the home. By the mid-1930s, regular women’s columns appeared
in all newspapers.

A significant development in the 1940s and ‘50s was an
emphasis in these columns on women’s legislative issues,
women’s organizations, and women’s equality and welfare, side
by side with practical questions of family nutrition during the long
period of rationing in the early years of the state. A fashion column
that had begun to appear in Davar at that time was discontinued

i7e




Qlesher No. 25, May 1998

because of criticism that it negated the spirit of pioneering.

Organs published by women’s movements preceded
commercial women’s magazines during the pre-state period.
Probably the first of these sponsored periodicals, Ha'ishah
Lehayeha Ule’inyanah Shel Ha'ishah Be'eretz Yisrael (“The
Woman ~ On the Life and Interests of the Woman in Eretz
Yisrael”), was published during 1926-29 by Hadassah and the
Jewish Women’s Federation of Eretz Yisrael, and addressed
various issues relevant to women of all political persuasions.
These ranged from women’s employment to women’s status in
politics to marriage among minors, afl written from a decidedly
feminist point of view. The Jewish National Fund published a
monthly in Yiddish, “Daughter of Israel and Land of Israel,” later
renamed “Daughter of My People” (1930-40), providing
information on women’s organizations and their activities for
immigrant women who had not yet mastered Hebrew. Dvar
Hapo’elet (“Women Worker’s News”), published by the Histadrut
(General Federation of Labor) from 1934, later became Yarhon
Na’amat - (“Na’amat Monthly”). WIZO’s organ, WIZO
Bemedinat Yisrael (“WIZO in the State of Israel”), was launched
in 1948. The MNational Religious Women’s movement began
publishing Dapei Pe’ulah (*Activity Pages”) in 1961. Women’s
periodicals in Arabic began to be published in 1964 by the
Working Women Council. All these periodicals dealt with issues
related to the status of women in society.

The first commercial women’s magazine was Olam Ha’ishah
(“Women’s World,” 1940-48). La’isheh (“For the Woman™),
launched in 1947, proved more lasting, and is published to this day.
Profitabie from the start, La ishah in fact made up for the losses
incurred by its parent newspaper, Yediot Aharonot. It eschewed
political and economic issues and created a light, pleasurable and
feminine ambience, playing an important role in organizing the

18e

country’s earliesi national beauty pageant (19506), an “ldes| .

Homemaker” contest, and Israel’s Mother’s Day.

The only serious competitor to La’ishah was a reincarnateg
Olam Ha’ishah, a weekly begun in 1958 by Yediof's competitor,
Ma’ariv, which lasted until 1961. Ma’ariv later iaunched a new
monthly, At (“You™), in 1967, which continues publishing to the
present. The feminist Noga began in 1980, joined during the *90s
by Lady Globes, aimed at career women, and Bat Melekh (“King’s
Daughter”), aimed at religious and ultra-Orthodox women.

Interestingly, the women’s organization-sponsored press -
which aims to widen women’s horizons and encourages
involvement in public life - and the commercial press, have begun
to move toward each other, the former in order to attract more
circulation, and the latter adopting a more “serious™ approach to
appeal to the educated woman.

Editors and writers in Israel’s women's press agree on certain
overall characteristics of it: (1) It is commercially profitable. It has
a long “shelf life,” as women’s magazines are often passed from
hand to hand and are to be found in dentists’ offices and at the
hairdresser’s. Moreover, the line between advertisements and
editorial content is often biurred, with advertising material
appearing in certain columns under the guise of editorial content,
to the advertiser’s delight. This is the case as well in the
ultra-Orthodox women’s press, where manufacturers of rabbinicly
approved products are eager to advertize. (2) The women’s press is
an important arena for discourse on such feminist issues as
women’s work/home conflict, women’s femininity, and the status
of the woman in society. The tensions engendered by new
definitions of women’s roles vis-a-vis the reality of their fives are
reflected in this press, even if the proposed solutions do not always
lean toward a change in the traditional image of the woman.

Ryiinl

Mo

ne

Prof
head
Com

Prof
Conr
Stud
Scie
Joui

Avl
mec

Dr.
Cor
Jen

Yel
Co
Dr.
his

Dr
an




g

MNateg -
etitor,
a new -
t0 the :
€ ‘90
Cing’s

58 .. _'I
rages .
egun )
more
ch to

rtain
It has

from -
t the |
and

erial
tent,
the

icly |
5518

5 as

atus
new -
 are

ays

1998 ™M1 ,23 "on Wy

Byanei

230 W33, D00 3TN T, JUT IR (TR BURD
/199871993 722 12 27R" YN [Py TR R N

APPIN1 YN, TIPIMPY PINK0 1120 VK 1037 WONBTD
2OV, NMIYR AE0N IR MIRINYY nMTpnt

JIBM DTN AMPPRT 3T R0 M5 /ETD

373X P NDU0IIN DAY DIIDOY 2NN IR AT /DD
TOONIPIIRT PPNV RY2 Q0P S0 IR Mo BT At e
(LTI WINPT, 0YNE Nwpn s 13 ,amnen

J272X 70 NOTTIR

DRI TATTIDTINIRT MIDTHIOP 10 PR AR 7T DD
7R n

DINNYR PN 110 WRT AT YT 20 i YR e
J27IX 90 DTN T NMTPNm

yTaY PPN AMEERT D120n TR A b e
YD ORTN AN VLIS T IPR 12 RO R  Anmn
FTMNE" NMWPRY DY 03 5 WX TNY ArTn

1270 TP DTN T3 L UPIRIFD ORI %D IR

TOIIRA MRNI NMTENRY PP T2 A3 MR BN T
T, 3y

23R PN A0 ATMEpnY 312 01 a1 st Srom
SIRY TIY LIRIPIR TN P 00 (IR 2T

117N 12 DN PP et Yramb ﬂP‘?I‘iD.‘{ MR PR T
1332

CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE

Prof, Michael Keren: Department of Political Science;
head of the Institute for the Study of Jewish Press and
Communications, Tel Aviv University.

Prof. Sam Lehman-Wilzig: Head of the Mass
Communications Program, Department of Political
Studies, Bar-Ilan University; chairman, Israel Political
Science Association; editor in chief, Patu’ah, The
Journal of Politics, Communications and Society.

Avi Katzman: Journalist, Ha aretz; lecturer on the
media and cultural critic.

Dr. Yoram Peri: Senior lecturer, Department of
Communications and Journalism, Hebrew University of
Jerusalem.

Yehiel Limor: Senior instructor, Department of
Communication, Tel Aviv University.

Dr. Mordecai Naor: Author and researcher on the
history of Eretz Yisrael; editor, Qesher.

Dr, Aryeh Naor: Department of Public Administration
and Policy, Ben-Gurion University, Beersheba.

Salem Jubran: Poet and educator, Jewish-Arab Center
for Peace, Givat Haviva.

Roni Milo: Mayor of Tel Aviv 1993-98.

Prof. Tamar Liebes: Head of Smart Institute for
Communication; lecturer, Department of
Communications and Journalism, Hebrew University of
Jerusalem,

Prof. Gabriel Weimann: Department of
Communication, University of Haifa.

Prof. Nurit Govrin: Department of Hebrew Literature,
Tel Aviv University.

Dr, Dvora Baharal: Teaching coordinator for courses
on the ancient period, Open University; lecturer,
Political Media Trend, Department of Political Science,
Tel Aviv University.

Prof. Hannah Herzog: Head of Department of
Sociology and Anthropology, Tel Aviv University.

134




